dinsdag 6 september 2016

Dag 310 - Memories ...

Nu onze laatste zoon het huis uit is
en de zolder daarmee niet meer bewoond wordt,
is het tijd om deze eens op te gaan ruimen, te ordenen 
en eens gaan bekijken wat we nu gaan bewaren en wat er weg mag.

Als ik daar dan vandaag ook zo weer bezig was,
vond ik in een doos dit oude krantenknipsel.
Het kleine oude vrouwtje op de foto was mijn 'grootoma',
Ze was de oma van mijn moeder, maar wij, mijn broers en ik, 
 noemden haar allemaal grootoma.

Ik was een jaar of elf dacht ik toe zij honderd jaar werd
en wat hebben we dit gevierd!
Zij kreeg van de plaatselijke krant deze prachtige taart met honderd kaarsjes.
En wat was dat een prachtig gezicht, al die brandende kaarsjes!
Wat heeft ze genoten van die dag.
Wat was ze blij met elk cadeautje en met de aandacht.
Zelfs de familie uit België was erbij.
De honderd en één heeft ze niet gehaald,
de zomer erop stierf zij.
Maar ook haar begrafenis was een vreugdevolle dag,
want ze was immers naar haar Heer,

Nog weet ik (Ongeveer) het versje dat op de rouwkaart stond;

'O, hoe onuitspreek'lijk heerlijk
zal het in de hemel zijn.
Want er is niets zo zeer begeerlijk,
dan bij U, o Heer te zijn.'

De laatste paar jaar van haar leven pasten mijn oudste broer en ik
zondags op haar, zodat mijn oma naar de kerk kon.
Ze bleef dan in bed en eigenlijk hadden we er geen omkijken naar.
Maar er moest gewoon iemand thuis zijn bij haar.
Wat een heerlijke herinneringen heb ik daar ook aan ...
Oma, die zorgde dat er altijd weer een klein dienblaadje klaarstond
met een fles tweedrank en en iets lekkers.
De gulden, en soms de rijksdaalder, 
die we kregen voor het oppassen.

En och, meestal bleef ik er ook nog tussen de middag eten
en dan bakte oma aardappelpannekoekjes speciaal voor mij,
met appelmoes en hele dunne, gewoon drinkbare griesmeelpudding
(die dus geen pudding meer was, maar zo vond ik hem zo lekker).

Ach, herinneringen ...
Zovele jaren alweer geleden ...
En toch ...


Deze foto doe ik nog niet weg,
de herinneringen zijn te kostbaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten